Míg több Európai Uniós tagállamban ingyenesen használhatók az autópályák és gyorsforgalmi autóutak, addig hazánkban sajnos fizetnünk kell a díjköteles szakaszokra való felhajtásért. 2023 azonban szokatlan árakat hozott, érdemes tehát alaposabban megfontolni, ki milyen megoldást választ.

Év elején a hazai autópálya matrica árak, illetve a pótdíjak különös módon drágultak. Eddig ugyanis, a bevett szokás szerint, az összes konstrukció egységesen, az infláció mértékének megfelelő összeggel került többi. Idén azonban a technológiai és ipari miniszter az egyes miniszteri rendeleteknek az útdíjfizetéssel összefüggő módosításáról szóló 19/2022. (IX. 19.) TIM rendelete egész más árakat jelentett be. Van, ahol csak párszáz forinttal, máshol azonban több mint a tavalyi ár kétharmadával drágább az úthasználati jogosultság. Összegyűjtöttük ezért, miként alakulnak az éves autópálya matrica árak 2023-ban a tavalyi bekerülésekhez képest.

Amint az alábbi, bruttó összegeket tartalmazó táblázatban látható, idéntől egyes konstrukciók ára igencsak megdrágult. Egyes kategóriákban 5, míg másokban akár 72 %-os áremelkedés figyelhető meg. Nem mindegy tehát, 2023-ban melyik megoldás mellett dönt az ember.

Drágultak a pótdíjak is

 

Az az autós, aki érvényes autópálya-matrica nélkül hajt fel útdíjköteles szakaszra, büntetésre számíthat. Ezek összege szintén emelkedett, az egyes kategóriákban a következő bírságokra kell felkészülni:

  • a D1 és D2 díjkategória alap pótdíja (60 napon belüli fizetés esetén): 18 750 Ft,
  • a D1 és D2 díjkategória emelt pótdíja (60 napon túli fizetés esetén): 74 970 Ft,
  • a B2 díjkategória alap pótdíja (60 napon belüli fizetés esetén): 84 330 Ft,
  • a B2 díjkategória emelt pótdíja (60 napon túli fizetés esetén): 337 290 Ft.