KRESZ gyerekülés szabályok 2022
Az iskolai szünetek közeledtével egyre többen kelnek útra kisgyerekkel. Fontos ismerni a gyerekülésre, ülésmagasítóra vonatkozó szabályzást, hiszen a hosszú úton ez lesz az egyik fontos tényező, mely gyermekünk biztonságát garantálja. Az autós gyerekülésre vonatkozó szabályokat az „1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól” IV. fejezet: Az egyes járműfajták közlekedésére vonatkozó, a A közlekedésben való részvétel külön feltételei c. fejezetben szabályozza. A Kresz gyerekülés szabályok három alaptétele szerint a gépkocsiban vagy a mopedautóban
- Alapszabály, hogy a 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyerekülésben rögzítve szállítható, erre alkalmas járműben. A gyermeket a gyereküléshez tartozó hevederekkel is rögzíteni kell. Az olyan járműben vagy régebbi modellben, ahol erre nincs lehetőség, tilos szállítani 3 év alatti gyermeket.
- Az autó hátsó ülésén biztonsági övvel bekötve gyermekülés vagy ülésmagasító nélkül utazhat az a kisgyermek, aki 3 évnél idősebb, és 135 cm-nél magasabb. Első ülésen pedig a 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyerekülésben szállítható. A gyerekülést vagy ülésmagasítót az autó gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz kell rögzíteni. A jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban a jármű első üléséhez a gyerekülés csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák ki van kapcsolva (ez jellemzően a bébihordozóknál fontos).
- Az első ülésre akkor ülhet a gyerekek, ha testmagassága meghaladta a 150 cm-t.
Fentiek alapján egyértelmű, hogy a jogalkotó 2 fontos szempontot, a kort és a testmagasságot vette alapul a szabályozáshoz. A kort nem kell magyarázni. Az, hogy adott testmagasságot ki mikor ér el, azonban egyéni dolog. Gyerekülés vagy ülésmagasító használata nélkül ha túl alacsony valaki, kicsúszhat a biztonsági öv alól, vagy az öv rossz helyen (nyaknál) fut, ami veszélyes lehet. A gyerekek biztonságos utaztatásának feltétele a kornak és testmagasságnak egyaránt megfelelő gyerekülés vagy ülésmagasító valamint a biztonságos autó, amelybe a gyerekülés szabályosan elhelyezhető.
A gyermeket nem kell gyerekülésben szállítani, ha
- ha a gyerekülés beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható)
- a gyermek a gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte és legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel – testméretéhez igazodóan – biztonságosan rögzíthető (ahogy fentebb már írtuk)
- taxi üzemmódban használt taxiban a gépkocsi hátsó ülésén utazik
- ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik
- a menetrend szerinti autóbuszon utazik
- nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat
- külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik
Gyerekülés vagy ülésmagasító?
A rendelet valójában nem gyerekülésnek, hanem „gyermekbiztonsági rendszernek” nevezi a gyerekülést, melyből 2 alaptípust és 5 féle kategóriát különböztet meg. Az erre vonatkozó szabályok a Kresz Rendelet függelékében találhatók. A két alaptípus tehát:
1. integrált gyermekbiztonsági rendszer: hevederek vagy hajlékony elemek kombinációja, biztonsági csattal, beállító eszközökkel, tartozékokkal és egyes esetekben kiegészítő székkel és/vagy ütközésvédelemmel együtt, amit a saját beépített hevederrel vagy hevederekkel rögzítenek – gyakorlatilag a komplett autós gyerekülés fogalmát használjuk erre.
2. nem integrált gyermekbiztonsági rendszer: részleges biztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva – amely körbeveszi a gyermek testét, vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet, amelyben a gyermeket elhelyezik – teljes gyermekbiztonsági rendszert képez. – köznyelvben gyakorlatilag az ülésmagasító (de a bébihordozó is lehet ilyen) fogalmát használjuk erre.
A gyerekülések illetve az ülésmagasítók – hivatalos nevükön a gyermekbiztonsági rendszerek – a gyermek testsúlya szerint 5 kategóriába sorolhatók az alábbiak szerint:
- 0. csoport: 10 kg testsúly alatt,
- 0+. csoport: 13 kg testsúly alatt,
- I. csoport: 9-18 kg testsúlyig,
- II. csoport: 15-25 kg testsúlyig,
- III. csoport: 22-36 kg testsúlyig.
A 0-I. csoportba tartozó gyereküléseket általában 0-4 éves kor között használjuk, de ez is egyéni és tsúlytól függhet. A II-III. csoportba tartozó üléseket pedig átlagosan 4-5 éves kortól, ezek az ülésmagasító néven ismert gyerekülések. Az ülésmagasító használata tehát a gyermek testsúlyától függ.
Gyermek szállítása motoron
A zárt utastérrel nem rendelkező motorkerékpáron és segédmotoros kerékpáron utazó személynek becsatolt motorkerékpár-bukósisakot kell viselni a kresz szabályai szerint. Ilyen járművel csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a járművezető és az utas becsatolt motorkerékpár-bukósisakot visel.
Iskolabuszra vonatkozó szabályokat érdemes tudni
Iskolabusszal akkor lehet közlekedni, ha a buszt „Gyermekszállítás” felirattal megjelölték és
- az ülésekhez biztonsági övet szereltek fel,
- 135 cm-nél alacsonyabb gyermeket gyermekülésben rögzítették
- a legalább 135 cm magas gyermeket biztonsági övvel rögzítették
- valamennyi szállított utas ülőhellyel rendelkezik.
Fontos figyelmeztetés: Az oldal időnként frissül. A frissítés dátuma a cikk címe alatt található. A cikkekben található információkat mindenki saját felelősségére használhatja. A mai napon hatályos kresz paragrafusok itt találhatók