Milyen KRESZ szabályok vonatkoznak a nehéz tárgyak szállítására?

Akár egy kisebb bútor, akár egy több száz kilós gép kerül szóba, a legfontosabb kérdés mindig a biztonság. A nem megfelelően rögzített nehéz tárgyak óriási kockázatot jelentenek nemcsak a sofőr, hanem minden közlekedő számára. Egy hirtelen fékezés vagy kanyarodás során a rakomány megmozdulhat, elcsúszhat, vagy akár ki is eshet a járműből. Ez nemcsak a szállított tárgyban okoz súlyos kárt, hanem balesetekhez, személyi sérülésekhez, sőt akár tragédiához is vezethet.

Éppen ezért nem véletlen, hogy a KRESZ szigorúan szabályozza a rakomány szállításának körülményeit. Az előírások célja, hogy minden tárgy stabilan, biztonságosan a helyén maradjon – függetlenül attól, hogy városi forgalomban vagy országúton közlekedünk.

KRESZ alapelvek a rakomány szállításáról

A KRESZ kimondja: a rakományt úgy kell elhelyezni és rögzíteni, hogy az ne veszélyeztesse a közlekedés biztonságát, ne mozogjon, ne zavarja a vezetőt, és ne takarja el a jármű világító- és jelzőberendezéseit. Ez egyszerre vonatkozik kisebb tárgyakra – például dobozokra vagy szatyrokra – és a nagyobb, nehéz rakományokra is.

Fontos alapelvek:

  • A rakomány nem mozdulhat el hirtelen manővereknél sem (fékezés, kanyarodás, gyorsítás).
  • Nem lóghat ki szabálytalanul a járműből, illetve ha túlnyúl, azt megfelelően kell jelezni.
  • A rögzítéshez csak biztonságos, a teherbírásnak megfelelő eszközöket (spanifer, rögzítőheveder, háló) szabad használni.
  • A vezető felelőssége, hogy a szállítás minden pillanatban megfeleljen ezeknek az előírásoknak.

Ezek az alapvető szabályok biztosítják, hogy akár egy kisebb szállítmány, akár egy több száz kilós nehéz tárgy – például egy páncélszekrény szállítás – során minimálisra csökkentsük a baleseti kockázatot.

Súly- és méretkorlátozások

A KRESZ nemcsak a rakomány rögzítésére vonatkozó előírásokat tartalmazza, hanem szigorúan szabályozza a járművek maximális terhelhetőségét is. Ez azért kiemelten fontos, mert a túlterhelt autó vagy kisteherautó nemcsak a közlekedés biztonságát veszélyezteti, hanem a jármű műszaki állapotát is károsítja.

Főbb szabályok:

  • Megengedett tengelyterhelés: minden jármű esetében meghatározott, mennyit bír el egy-egy tengely. Ennek túllépése a futómű sérüléséhez és instabilitáshoz vezethet.
  • Megengedett össztömeg: az autó forgalmijában pontosan feltüntetik, mennyi lehet a jármű maximális súlya a rakománnyal együtt. Ennek átlépése komoly pénzbírságot és akár a forgalomból való kivonást is eredményezhet.
  • Méretkorlátok: a rakomány nem lóghat túl szabálytalanul a járművön, és nem akadályozhatja a kilátást vagy a közlekedési táblák, jelzőlámpák észlelését. Ha mégis túlnyúlik, azt láthatóan jelezni kell (pl. zászlóval vagy fényvisszaverő jellel).

Ezeket figyelmen kívül hagyni nemcsak szabálytalan, hanem életveszélyes is lehet – különösen nagy tömegű tárgyak szállításánál.

A rakomány rögzítése – mire kell figyelni?

A helyesen rögzített rakomány a biztonság alapja. A KRESZ előírja, hogy a szállított tárgynak minden helyzetben stabilan kell maradnia, ezért megfelelő eszközöket kell használni a kötözéshez és rögzítéshez.

Fontos szempontok:

  • Kötözés és hevederek: mindig a rakomány súlyához és méretéhez igazodó rögzítőhevedert, spanifert használjunk.
  • Csúszásgátló eszközök: gumiszőnyegek és alátétek segítenek megakadályozni, hogy a tárgy elmozduljon fékezésnél.
  • Rögzítőpontok: a jármű gyárilag kialakított rögzítési pontjait kell használni, nem pedig véletlenszerű kapaszkodókat vagy sérülékeny részeket.

A rosszul rögzített rakomány már néhány kilométeren belül problémát okozhat, míg a megfelelően biztosított teher hosszú távon is biztonságosan szállítható.

Különleges esetek: kiálló, túlnyúló és túlméretes rakomány

Előfordul, hogy a szállítandó tárgy mérete meghaladja a jármű rakterének befogadóképességét. Ilyenkor a KRESZ külön előírásokat tartalmaz arra vonatkozóan, hogyan kell a kiálló vagy túlnyúló rakományt jelölni.

Fontos szabályok:

  • Túlnyúlás szabályai: ,,Nyitott rakfelületű járművön a rakomány úgy is elhelyezhető, hogy a rakfelületen túl előre (legfeljebb a jármű elejéig), illetőleg a járművön túl hátra (legfeljebb két méterre, de a rakfelület hosszának felénél nem nagyobb távolságra) kinyúljék.
  • Jelzőzászló és fényjelzés: ,,A járművön túlnyúló rakományt (álló járművön is) legalább 40×40 cm méretű piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, illetőleg táblával meg kell jelölni.”
  • Kísérőjármű: Ha a rakomány mérete túlmegy a megengedett határokon (pl. túlméretes gépek, munkagépek szállítása), akkor külön engedély, valamint kísérőjármű szükséges a biztonságos közlekedéshez.

Ezeket a szabályokat nem szabad félvállról venni: egy jelöletlenül túlnyúló rakomány nemcsak szabálytalan, hanem súlyos balesetek forrása is lehet.

Gyakori hibák és büntetések

A rakomány szállításánál a rendőrség elsősorban a biztonságot veszélyeztető hibákat keresi, és ezekért akár azonnali büntetést szabhat ki.

Tipikus hibák, amiket sokan elkövetnek:

  • a rakomány nincs megfelelően rögzítve, fékezésnél elmozdulhat,
  • a túlnyúló tárgy nincs megjelölve zászlóval vagy fényjelzéssel,
  • a jármű össztömegét túllépik,
  • a rakomány akadályozza a kilátást vagy a rendszámtábla láthatóságát.

Lehetséges következmények:

  • Helyszíni bírság: kisebb szabálytalanságoknál néhány tízezer forintos büntetés.
  • Magasabb összegű pénzbírság: ha a szabálysértés komoly veszélyt jelentett, a büntetés több százezer forint is lehet.
  • Jármű kivonása a forgalomból: súlyosabb esetben a rendőrség a helyszínen megtilthatja a jármű további közlekedését, amíg a hibát ki nem javítják.

A rakomány szakszerű rögzítése és a KRESZ betartása tehát nemcsak a saját, hanem a közlekedésben részt vevő összes szereplő biztonságát szolgálja. És ne feledjük: a szabályok ismerete és betartása jóval olcsóbb, mint egy esetleges bírság vagy baleset következményeinek rendezése.